اتصالات نمای خشک بدترین دشمن شماست. 6 راه برای شکست دادن آن

وزن نما در اجرای نمای خشک نسبت به روش سنتی بسیار سبک تر است. پروژههای بزرگ به صورتی ساخته میشوند که امکان استفاده از نمای پیش ساخته در آنها بسیار محدود است و حتی استفاده از این بتنها باعث اعمال هزینههای زیادی به پیمانکاران میشود. استفاده از این نوع بتن به صورتی است که تغییرات محیطی تأثیر چندانی بر روی آن ندارد و نزولات جوی مانند برف و باران نیز کیفیت آن را پایین نمیآورد. در این نوع سبک، طراحان نسبت آجر به سنگ را بیشتر در نظر می گیرند. بتن اکسپوز با ترکیبی از سیمان پرتلند یا غیر پرتلند، سنگدانه، آب به دست می آید که به نسبت مشخصی با یکدیگر مخلوط می شوند، اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﺸﺨﺺ، ﻃﺮح اﺧﺘﻼط ﻧﺎم دارد ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪام ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮمول و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اند. متاسفانه بسیاری از نماهای ساخته شده در کشور دارای سبک مشخصی نیستند ! از آنجایی که خانه های گلی جایگاه ویژه ای نزد ما ایرانی ها دارد، دیدن چنین نماهای مدرن و زیبایی چه در روستا و چه در شهر می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. بکارگیری نمای عریان مصالح، در معماری امروز بسیار پر مخاطب میباشد و یکی از مصالحی که در چند سال اخیر به خصوص در معماری مدرن ایران جای خود را باز کرده بتن قطعات نمای خشک اکسپوز است.  Data w᠎as creat᠎ed ᠎by G᠎SA C᠎onte​nt G​enerat or D emoversion᠎.

سنگ نمای خشک

در ساخت پنلهای نما از دانه های سیلیسی خاصی استفاده شده است که این مواد خاص باعث شده است که پنل بتن اکسپوز تولیدی سطحی صاف و مقاوم در برابر سایش برخوردار باشد و همچنین این دانه ها باعث شده است که جذب آب بسیار پایین داشته باشد .در تولید این نوع پنلهای نما سعی شده است در ضخامتهای کم تولید شده تا بتوان به صورت نصب خشک در نما توسط مجری نمای خشک نصب نمود و بحث اجرای نمای خشک بتنی را مطرح نمود. شستشوی نمای ساختمان های قدیمی به این علت که مدت زمان طولانی از ساخت و عمر آن میگذرد و هیچ گونه نظافتی روی نمای آنها از سال ساخت تا به حالا انجام نشده است جرم و آلودگی های زیادی را به خود جذب کرده است و کاملا رنگ سنگ هارا تغییر داده است برای برطرف کردن این کثیفی های نما نیازمند دستگاه واترجت 200 یا 300 بار و مواد مخصوص خواهیم شد. هانس مه یر مارکسیست در مقالهای با عنوان «دنیای جدید» نوشت: «هر عصری فرم جدید خود را میطلبد. پنل ها توسط پیچ های سرمته واشردار(پیچ شیروانی ) به قوطی های زیرسازی فلزی توسط مجری نمای خشک متصل می شود و این پیچ ها در حفره های پنل دیده می شود که در صورت عدم تمایل به نمایان بودن پیچ ها می توان محل پیچ را با بتونه مخصوص کاور نمود . ​Data has  been gener ated  by behsaznama᠎ Conte nt ᠎Gene᠎ra to r ​DE MO​.

بعد از تولید پنل به این روش کلمپ های آلومینیومی مخصوص به پنل متصل شده و از طریق براکتهای آلومینیومی تولید شده بر روی نما توسط مجری نمای خشک نصب می شود . در این روش که با اتصالات نمای خشک انجام می شود هنگام تولید بتن و بسته به محاسبات انجام شده (مبنی بر محل جاگذاری پلیتها ) پلیتهای سوراخ داری در پشت بتن در نظر گرفته شده که پیچ مخصوصی به پشت این پلیت های سوراخ دار جوش داده شده و پلیت به شبکه مش درون پنل متصل می شود. سپس پروفیلها مورد شیار زنی، پرس کاری و سوراخ کاری قرار میگیرند. در تولید پنلهای بتن اکسپوز به این روش باید پشت سوراخ ها و انتهای پنل پلیت هایی کار گذاشته شده که این پلیت ها به شبکه مش درون بتن متصل شده است . البته گاها به علت عدم آگاهی از روشهای نصب خشک ، کارفرمایان پنلها را از طریق روشهای سنتی یعنی با ملات و دوغابی نصب می کنند که البته باید در این روش قبل از نصب پنل با مفتولهای گالوانیزه درون بتن اسکوپ کرده و سپس نصب نمایند . در ابتدا باید شکاف هایی را در پشت تایل بوجود آورید و از مفتول هایی که در پشت آن تعبیه شده، اسکوپ را در تایل ایجاد کنید.

6 نمای خشک نمونه‌های باورنکردنی

سنگ نمای ساختمان اگر درست و به جا انتخاب شده و با طراحی زیبا و اجرایی استاندارد به کار گرفته شود می توان گفت هیچ چیزی نمی تواند زیبایی آن را خراب کرده و سنگ را از بین ببرد. مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان علاوه بر این که نقش محافظتی دارند، در ظاهر ساختمان و زیبایی آن تاثیر زیادی میگذارند. نمای آجری ساختمان زيبايی و دلپذيرشدن جلوه ظاهري و بيرونی ساختمان و در نهايت دورنما و منظره مناسب برای ساختمان ما مي باشد این نما در ساختمان نقش يک عايق حرارتی و برودتی را بازی مي کند که هم ازهدر رفتن انرژی توليدی سيستم های گرمايشی و سرمايشی ساختمان ممانعت مي کند و هم ميتواند بر حسب جنس و رنگ و ميزان سطحي که دارد باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان شود و عکس همين عملکرد را در فصل زمستان برای جذب انرژی خورشيدی و گرم شدن ساختمان باعث شود. در ادامه بیشتر به نحوه شستشو شورابه ها و سایر آلودگی های روی نمای آجری خواهیم پرداخت. در این روش پنلهای بتنی اکسپوز با توجه به نوع زیرسازی فلزی با چسب مگا استون و رعایت استانداردهای توصیه شده از طرف شرکت تولیدی چسب ، پنلهای بتنی روی شاسی آهنی توسط مجری نمای خشک نصب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید