تعاریف نمای خشک

در اغلب سیستمهای نمای خشک به منظور جلوگیری از ورود نم یا رطوبت به داخل ساختمان، یک فضای خالی تهویه بین نما و عایق ایجاد میکنند . • چیدمان طرح حصیری یا بادبزنی : در این روش نما را به مربع های کوچک تقسیم کرده و هر مربع را با آجر نما بصورت افقی و عمودی در کنار یک دیگر می¬چینند. • چیدمان طرح کله : در این روش آجرها در قسمت عرض بصورت افقی یا عمودی کنار هم چیده مصالح نمای خشک می¬شوند. با توجه به مناطقی که اینگونه پوشش ها در همه جای آن دیده می شود (نواحی آلپ، مناطق اروپای شمالی) واضح است که استفاده از جریان هوای طبیعی جهت پوشاندن جداره خارجی در مقابل عوامل جوی از قبیل بارش باران، تبادل حرارت و غیره از ابتدا توسط سازندگان آن ساختمان ها شناخته شده و به کار رفته بودند. نقاط ضعف و قوت این روش این است که ملات سیمان باعث کثیف شدن آجر نما می¬شود، نخاله ساختمانی تولید می¬شود و همچنین زمان بیشتری نسبت به سایر روش¬ها دارد. در حالتی که نماي ساختمان از طریق یک سازه نگهدارنده به قطعات سازهاي متصل باشد (نماي پردهاي)، آزمونهاي ضربه به طور مستقل روي آن انجام میشود. البته برای این روش نیاز به محاسبات دقیق معماری نمی¬باشد و توسط یک استادکار پیش می¬رود. Con tent has  been cre​at ed wi᠎th the help of GSA Conten᠎t Generato r DEMO᠎.

نمای خشک ساختمان

سرعت پیش رفتن این روش بسیار بالا بوده و نیازی به نیروی متخصص نیست. وقتی متریالی با اقلیم ما سازگار نیست مثل نمای رومی که با ساختار اقلیمی ما سازگاری ندارد به کار بردن آن، اشتباه جبران ناپذیر است. • نمای آجری با استفاده از سیمان : این روش از سنتی¬ترین روش¬های آجرای نما است. نمای سیمان سفید معمولاً از مخلوط آب و سیمان سفید و همچنین پودر سنگ و توسط استادکار ماهر اجرا میشود. استفاده از سیمان در طراحی نما هزینه ی کمی دارد و سرعت اجرای آن نیز نسبت به سایر متریال ها بالاتر است. نمای یک ساختمان پوسته بصری یک ساختمان است . اما در اتاق هایی که دارای دو پنجره در دو جبهه باشند افزایش اندزه های پنجره های روبه باد و پشت باد باعث افزایش سرعت هوا شده و در فعالیت ترکیب یک پنجره روبه باد کوچک و یک پنجره پشت به باد بزرگ باعث می شود حداکثر سرعت هوا در منطقه ای کوچک از اتاق متمرکز شده و در بقیه ی نقاط اتاق سرعت جریان هوا کاهش یابد. این آيين که دردانه اکثر کلانشهرهای بسط دادن یافته جهان ضرر استفراغ میشود، کارایی بالایی دارد و با وجودی که هزینه اولیه دم بالا است، اما با توجه به مقصد صرفهجویی مناسب توجهی که عايدي مصرف آب قسم به دم دارد، از مزیت اقتصادی و مدیریتی چشمگیری رستي خوار است.

همانطور که عايدي بالا علامت کردم، پنل های گوسفنددار طبیعی برای نما قیمت بسیار زیادی دارند اما معماران ابتكار برای کاهش هزینه از وضع های جالبی دل بهم خوردگي می کنند. سنگ هایی که حتی از یک معدن و در یک زمان استخراج می شوند کیفیت های متنوعی دارند. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به خواسته¬های مشتریان، آجر نماها با ابعاد و تنوع شکلی (مثلا حتی ۶ ضلعی) به قدری گسترده شده¬اند که نمی¬توان همه¬ی حالت¬های چیدمان را مورد بحث قرار داد. بنابراین نمای ساختمانی که برای مناطق معتدل و مرطوب طراحی می شود با نمای طراحی شده در مناطق گرم و خشک متفاوت است. • چیدمان طرح لاریز : در این روش آجرها بصورتی در کنار هم قرار می¬گیرند که حالت پله را به نمایش می¬گذارند. شبیه به حالت بادبزنی ولی به شکل امروزی و مدرن. خوش قولی و جدیت در کار به منظور سر موقع تمام کردن پروژه سنگ کاری به ویژه در پروژههای بزرگ مجتمعهای مسکونی و … دره در تابستان نیز با دقیقا عکس ادا می کنند زیرا قپانداري چوب دست براي جفت لهنه و بتن و فلز علامت نمی شود و از طرفی فضای داخل سرا را خنک خيس نگه می دارد.

مواد خود تمیز شونده موجود در رنگ نما بیشتر برای سطوح خارجی و در معرض آب و هوای اطراف استفاده می شوند. این آجر به دلیل شیوه تولید، ابعاد، مقاومت در برابر عوامل مضر محیطی بوده و از همه مهم تر شکل ظاهری بسیار زیبا برای ساخت نماهای سنتی بسیار محصول مناسبی می باشد. پوشش نهایی دو وظیفه مهم ایجاد محافظت و زیبایی نمای ساختمان را بر عهده دارد. ضمن آنکه این گونه آجرها قیمت مناسبی دارد که اجرای آن با صرف هزینه های گزاف همراه نخواهد بود. هر کدام از روش¬های مورد بحث دارای ویژگی¬های خاص خود هستند و این معماران و پیمانکاران هستند که با توجه به سلیقه و بودجه مورد نظر، انتخاب می¬کنند از کدام روش استفاده کنند. ضمن آنکه در نما سازی سنتی خارج از ساختمان هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این طرح از روش¬های آجرچینی قدیمی است که در بناهای مانند مساجد و خانه¬های قدیمی هنوز هم دیده می¬شود. امروزه از آجر نماهای نسوز در ابعاد و رنگ¬های مختلفی استفاده می¬شود که موجب خلق نماهای متنوع و چشم نواز می¬گردد. تراس: این فضا چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان فراهم می آورد. از همین رو گروه مهندسی سنگاج ارائه دهنده انواع آجر سنتی قزاقی در رنگ های بسیار زیبا، شما هموطنان گرامی را در راستای اجرای نمای سنتی و چشم نواز همراهی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید