حقایق اساسی اجرای نمای خشک

با استفاده از سیستم های نصب نمای خشک، می توان به راحتی ناشاقولی های موجود در دیوارهای ساختمان را پوشش داد. نمای خشک با توجه به نوع قرارگیری اتصالات مورد استفاده در آن به دو دسته مشهود، نمایان یا Visible و نامشهود، غیرنمایان یا Invisible تقسیم می شوند. نمای خشک با توجه به نوع قرارگیری اتصالات مورد استفاده در آن به دو دسته مشهود ( نمایان،Visible) و نامشهود (غیر نمایان،Invisible) تقسیم می شوند. طراحی توسط آرشیتکت های مجرب و کار ورزیده شرکت با تسلط کامل بر سیستم های نصب نماهای مدرن انجام شده و پس از دریافت نظرات و پیشنهادات مشتری و بروز رسانی ، نهایی شده و بصورت تصاویر سه بعدی و نقشه فاز یک به مشتری ارائه می گردد . نمای خشک به نمایی گفته می شود که در آن برای نصب و اجرای نمای خشک و اتصال پوشش نما به ساختمان ، از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی و بدون ملات استفاده می شود . سیستم های نمای خشک مشهود به آن دسته از سیستم های نصب نمای خشک اطلاق می شود که قسمتی از بست های مورد استفاده جهت نگهداشتن سرامیک، از بیرون قابل مشاهده هستند.

اجرای نمای خشک

نمای خشک به نمایی گفته می شود که در آن برای اتصال پوشش نما به ساختمان، از نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی و بدون ملات استفاده می شود. در این روش جهت نصب سنگ و یا سرامیک بر روی دیوار، ابتدا زیرسازی لازم در صورت نیاز به وسیله شاسی کشی اجرا می شود. در این مقاله نماهای اجرا شده به وسیله مصالحی نظیر سنگ و سرامیک بدون استفاده از ملات و همچنین نماهای اجرا شده به وسیله چوب و لووورهای آلومینیومی را به عنوان نمای خشک معرفی و بیان می نماییم. در روش غیر نمایان, مطالب بشتر گیره های فلزی نگهدارنده بر روی پروفیل های آلومینیومی افقی قرار می گیرد و در میان شیار های جانبی نصب می گردند، این اتصالات داخل سنگ مخفی باقی می مانند. در این نوع سیستم ها به دلیل اینکه پروفیل های عمودی آلومینیومی از میان درز سرامیک ها دیده می شوند، به جهت زیبایی بیشتر این پروفیل به رنگ مشکی رنگ آمیزی می شود. سپس پروفیلهای آلومینیومی به صورت عمودی نصب شده و پس از آن عایق های حرارتی را به کمک چسب و یا گیره های ویژه روی دیوار نصب می کنند. سبب افزایش کارایی عایق حرارتی در مقایسه با نمای معمول می شود: نمای بیرونی از دیواره ساختمان جداست و همین امر سبب جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و برخورد مستقیم قطرات باران به دیوار ساختمان می شود و در واقع از ساختمان، همچون سری، در برابر عوامل جوی محافظت می کنند و به عنوان حایلی بین داخل و خارج ساختمان عمل می کند.  Post was c reat ed wi th the he lp of behsaznama C on tent G enerator DEMO !

نمای بیرونی از دیواره ساختمان جداست و همین امر سبب جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و برخورد مستقیم قطرات باران به دیوار ساختمان می شود و در واقع از ساختمان، همچون سری، در برابر عوامل جوی محافظت می کنند و به عنوان حایلی بین داخل و خارج ساختمان عمل می کند. با بررسی های اجرایی و مشخص شدن مشکلات موجود در این نوع روش اجرا، مهندسان توانستند تجهیزات متنوعی را برای نصب سنگ و سرامیک برروی نما پیدا کنند و این تجهیزات را به شکل امروزی درآورند.جهت اجرای نماهای خشک چهار مرحله اجرای اصلی وجود دارد که شامل اجرای عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده یا شاسی کشی زیرکار، زیرسازی متناسب با نوع مصالح نازک کاری و در نهایت اجرای مصالح نما با اتصالات مناسب است. پس از نصب پروفیلهای عمودی، پروفیلهای افقی را که در حقیقت نگهدارنده اصلی سنگ و یا سرامیک می باشد، به وسیله پیچ و یا پرچ روی پروفیلهای عمودی نصب می کنند. سیستم های نمای خشک نامشهود نیز به سری دیگری از سیستم ها گفته می شود که بست های مورد استفاده در این سیستم ها، پس از نصب نما قابل مشاهده نمی باشند. این نوع نما معمولا از مصالح سبک به ویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

اجرای نمای خشک – یادگیری بیشتر سازنده باشید؟

ایجاد شکستگی در نما : نصب نمای خشک ، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم شکستگی ها و تورفتگی و بیرون آمدگی هایی در نما ایجاد کنیم که این کار در نمای ملاتی به راحتی امکان پذیر نیست . به همین دلیل هم برای پروژه ها و ساختمان های مرتفع بسیار سریع و آسان تر از سایر نماها مانند نمای آجری می توان نمای خشک را نصب کرد. نصب نمای خشک، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم شکستگی ها و تورفتگی و بیرون آمدگی هایی در نما ایجاد کنیم که این کار در نمای ملاتی به راحتی امکان پذیر نیست. به گونه ای که برای دیوارهایی که با شیشه های با ابعاد بزرگ پوشیده شده اند و نما فقط در قسمت های باریکی انجام می شود، اجرای نمای خشک بسیار پرهزینه تر است. جهت زیرسازی نماهای چوبی روی سطوح صافی که سفت کاری آن آجر، بلوک و یا مصالح مشابه باشد، می توان با اندود کردن توسط ملات ماسه و سیمان به صورت کاملا تراز و شاقول، به ضخامت حداقل 5 سانتی متر زیرسازی کاملاً مناسبی برای نصب چوب ایجاد کرد. نصب لایه عایق به صورت پیوسته در جهت پوشاندن دیواره ساختمان، باعث حفظ تعادل دما در تمام سطح می شود و از مشکلات ناشی از ایجاد پل های حرارتی و قطع شدگی عایق حرارتی در اطراف ستون ها و تیرها و محل اتصال آنها به یکدیگر که در دیوارهای معمولی به وجود می آید را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید