داستان واقعی درباره نمای خشک سرامیک که کارشناسان نمی‌خواهند شما بدانید

مهم ترین عامل تاثیر گذاری در زیبا و ظریف کار شدن یک نمای آجری، انتخاب با دقت یک نصاب آجر نما ماهر و کاربلد است که طریقه کار و نصب آجر نما را به طراح و مجری نمای خشک خوبی بلد باشد. از جملهی عوامل تاثیر گذار در این تغییرات وسیع میتوان به اهمیت موضوعات مربوط به انرژی، اختراعات جدید و مواد اولیهی نوین اشاره کرد. نیازی نیست که حتما یک معمار حرفه ای باشید تا تاثیر شرایط آب و هوایی را بر رنگ مصالح درک کنید. ترمو وود یا ترمو چوب ها جزو آن دسته از نماهای چوبی هستند که به دلیل توسعه مصالح ساختمانی مدرن، استفاده از آن ها گسترش پیدا کرده است. گودال مستطیل شکلی است که به موازات دیوار سایه انداز و در بخش شمالی آن حفر شده و طول آن اندکی کمتر از طول دیوار و عمق آن ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر و گاه بیشتر بود. مخزن یخ: این مخازن معمولاً در پشت دیوار سایه انداز و در بخش جنوبی آن واقع شدهاند و بوسیله یک یا چند مدخل ورودی به بخش شمالی و رو به سوی حوضچههای تهیه یخ راه مییابند. این گودال، محل تهیه یخ در شبهای سرد زمستان بوده بدین ترتیب که شبهای زمستان آنها را از آب پر میکردند و صبحگاهان پس از منجمد شدن آب، یخ را قطعه قطعه کرده و در مخازن جمعآوری میکردند.  This artic le was cre᠎ated  by GSA  C on te nt Gen erat᠎or Demoversi᠎on​!

نحوه نصب نمای خشک

از این طرح به دلیل حالت نیم سایه ای که ایجاد می کند علاوه نمای سازه در سقف های کاذب نیز استفاده می شود. برای کم کردن فشار وارده بر پایه در طول دیوار، طاقنماهای متعددی احداث میشد که علاوه برکمک به ایستایی دیوار، ایجاد سایه روشن در نمای دیواره نموده و از یکنواختی آنان میکاهد، مانند، یخچال مویدی در کرمان و یخچال عباسآباد در رفسنجان. در مناطق گرم و خشک نیز به علت وزش باد و وجود گرد و خاک، استفاده از مصالحی که دارای رنگ تیره هستند و در برابر تابش نور خورشید مقاومت کافی ندارد، به هیچ عنوان متداول نیست. به عنوان مثال در مناطق پر بارش استفاده از مصالحی که در برابر رطوبت و برخورد برف و باران دارای مقاومت و ماندگاری کافی نیستند به هیچ وجه اصولی و منطقی نیست. آب و هوای یک منطقه می تواند در زمان طراحی نما، معماران را به سمت برگزیدن مصالحی خاص و متناسب با شرایط آب و هوایی هدایت کند. بیش از ۶۰ حلقه چاه خشک شده و ۱۷۱ حلقه از چاههای منطقه نیز در آستانه خشکیدن قرار دارند، اما تاکنون حقابه یی برای این روستاها در نظر گرفته نشدهاست. سپس بتن ریزی از پایین شروع و به صورت پلکانی تا بالاترین قسمت ادامه می یابد.

پس از آن تولید سنگهای مصنوعی به روشهای مختلف ادامه پیدا کرد. این رستوران آجری بدون استفاده از یک میله فولادی یا میخ، بر روی خاک قرمز که کاملاً از آجرهای قرمز محلی تشکیل شده، ساخته شدهاست. تهنشین شدن مواد زاید، اضافه کردن حجم مشخصی از نمک به منظور تجزیه آن و میکروب کشی توسط کلر آزاد شده، استفاده از ترکیبات آهکی جهت گندزدایی و استفاده از کیسههای زغال به منظور بوگیری از جمله این روشها است. آب انبار در نواحی گرم و خشک از جمله ملزومات مهم برای تداوم زندگی در این مناطق بوده و در اکثر محلات شهری و روستاها یک یا چند آب انباروجود داشته است. مانند، آهک و نمک برای داشتن کلر، ماهی برای رفع باکتریهای آب، ذغال برای خاصیت بوگیری و خشت برای رسوب زدایی املاح آب. اگرچه آب انبارها بهداشتی بودهاند ولی عمل انبار کردن و راکد ماندن آب، باعث آلودگی میشد بنابراین جهت گوارایی آب، در سقف، بادگیرهایی تعبیه میگشته که باعث عبور باد از روی آب شده و موادی اضافه میشده تا آب نگندد. پس از زیرسازی، یک ملات خمیری از ترکیب سیمان، پودر سنگ و سنگ دانههای رنگی ایجاد شده و با ضخامتی در حدود ۱ تا ۳ میلیمتر روی سطح کشیده میشود. This c ontent h as  been  done  by G​SA C​ontent Generator  Dem᠎over sion!

در این روش بهتر است از سیمان سفید استفاده شود، تا میزان اختلاف رنگی با سطح کار به حداقل برسد. در خنک سازی آب در آب انبار نیز از همین روش بهره میگرفتند. مخازن در داخل زمین قرار میگرفتند تا از فشارهای وارده بر بدنه بکاهند. با توجه به صنعتی شدن روز افزون تمامی بخش های زندگی در دنیای امروزی و درگیر بودن تمام افراد با این مقوله و همچنین حس زیبایی شناسی انسان، علم معماری و طراحی ساختمان نیز طی دهه های پایانی قرن بیستم تاکنون با شتابی روز افزون دچار تحول گشته است و به سمت صنعتی شدن پیش می رود که بطور مشخص نمای ساختمان ها نیز تأثیر زیادی را پذیرا بوده که ایجاد و توسعه انواع روش های خشک و مدرن در نماسازی نیز از جمله آنها است که البته سیستم های خشک واجد مزایای بسیار زیادی است. شما می توانید با توجه به نوع چیدمان سقف، کف و دیواره ها و سلیقه شخصی خود، مدل و طرح مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پلکان: تعداد پلهها با توجه به عمق مخزن آب انبار، که کف آن از پاشیر پایینتر بوده، تعیین میشد و گاهی به ۷۰-۸۰ پله هم میرسید. دیگر کاربرد آن و استفاده در کف و به شکل تایر های بتنی با طرحهای متناظر برای کفسازی داخلی ساختمانها میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید