نمای خشک – مرده یا زنده؟

امروزه با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته موجود می توان چوب را در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون مقاوم ساخت و به همین خاطر نگرانی های استفاده از این متریال در طراحی نما از بین رفته است. از آنجایی که در ساخت این نما از ملات استفاده نمیشود، به همین دلیل برای پروژهها و ساختمانهای بسیار مرتفع نیز قابل اجراست و آسانتر از دیگر نماها مانند نمای آجری میتوان نمای خشک را نصب کرد. در سال 1892 شخصی به نام هنسک که ملیت فرانسوی داشت، برای اولین بار ساختمانی با سازه اسکلتی و از پی تا سقف بتنی را ساخت. عمر بتن اکسپوز چند سال است؟ در سال 1975 بیش از31 کارگاه و کارخانه در حال تولید قطعات بتن اکسپوز برای نمای ساختمان بودند. یعنی در همان محلی که پروژه در حال اجراست. هزینه آن برای پیمانکار یا صاحب پروژه کمتر از محصول کارخانه ایست. بتن اکسپوز را چگونه اجرا یا نصب می کنند؟ بتن اکسپوز به علت استفاده از سیمان و ماسه هم خوانی فراوانی با محیط های طبیعی پیدا می کند. جالب آنکه فرم های آزاد دیکانستراکتیو که با پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژی های کامپیوتری قابل دستیابی شده اند، هدف اصلی دانش تولید تجهیزات پیش ساخته را که توسط همان پیشرفت ها و تجهیزات امکان پذیر شده است به چالش می کشند.

نمای خشک چیست

نمای سرامیک خشک پرسلانی به دو صورت مجوف (سوراخ دار) و پر (فول بادی) به فروش می رسد. کیفیت اغلب این محصول به صورت تولید درجا بسیار پایین است. لیکن به دلیل اهمیت بیشتر سازندگان به فضاهای داخلی، اغلب ورودی ها به فضاهای ک ماهمیتی تنزل یافته اند. قیمت محصول پیش ساخته نسبت به درجا بیشتر است. مقاومت کمتری از نوع پیش ساخته دارد. مزیت اجرای خشک نسبت به دوغابی این است که در روش قبل، دوغاب از لابه لای درزها بیرون می آید و باعث تغییر رنگ و در نهایت 2 رنگ شدن نما می شود. از سوی دیگر، نمای کلاسیک احساس عظمت را برای ساکنان و افرادی که از بیرون آن را تماشا می کنند به ارمغان می شرکتهای نمای خشک در تهران آورد. تا محصولی مزیت خود را نسبت به محصولات مشابه اثبات نکند، نمیتواند سبد خود را از سهم بازار بیشتر کند. این نوع از نوع قبلی ضخامت بیشتر، وزن بیشتر و مقاومت بیشتری دارند. اجرای نمای کامپوزیت نیز یکی دیگر از روش های اجرای نمای خشک محسوب می شود که این روزها مورد استقبال ویژه قرار گرفته است. استفاده در محل های مرطوب مانند زیر زمین و … بدین معنی که دو جدار آلومینیومی داخل و بیرون پنجره با ماده ای نارسانا مانند پلی آمید یا پی وی سی از یکدیگر جدا می شوند.

اجرای نمای فریم لس آهنی

روش اجرای بتن اکسپوز به روش دوغابی هم دقیقا مانند نصب سنگ های نما است. پنل های بتن اکسپوز ابعاد گوناگونی دارند و بنابراین می توان به جای سنگ و آجر استفاده نمود. بتن اکسپوز را می توان به شکل پیش ساخته یا اجرا در محل استفاده نمود. همان طور که پیش تر هم اشاره شد، این نوع محصول بتن اکسپوز از کیفیت پایینی برخوردار است. اما به طور کلی به دلیل داشتن طول عمر بالا و سرعت بالای اجرا، تا حد زیادی هزینه ها کمتر می شود. همان طور که از اسم محصول مشخص است، مورد استفاده آن در کف ابنیه می باشد. از آن­جا که شدت تابش نور خورشید در این مناطق زیاد است، عموما تابستان­های گرم و مرطوبی دارند و زمستان­ها آب و هوای معتدلی را تجربه می­کنند. گذر زمان این را ثابت کرده است که انسان همیشه طبیعت را بیشتر از ساخته دست خود دوست داشته است، استفاده از سنگ نما ساده از قدیم تا به امروز در نمای ساختمان رواج داشته است و همیشه با سبک های مختلفی در کشور و جهان به اجرا در آمده است، ولی نکته اینجاست که در قدیمی ترین ساختمان ها نیز حتی با اجرایی مبتدی و ساده نیز این سنگ است که هر وقت به آن بنگرید چیزی جز هنر مخلوق و زیبایی طبیعت را در آن مشاهده نمی کنید.

این سرامیک دارای ویژگیهای مختلفی است بهعنوان مثال میتوان آن را در اندازههای مختلفی برش داد، ابعاد آن استاندارد بوده و میزان جذب آب آن کم است. همین امر باعث می شود تا وزن کلی ساختمان کم شود. اگر چه مبحث ۱۹ به عنوان یک حداقل عمری نزدیک به دو دهه دارد و نسخه های جدید ان نیز بزودی توسط مرکز تحقیقات ساختمان منتشر خواهد شد ولی رعایت روش و دستوالعمل های ان هنوز هم در طراحی نما ضروری و میتواند در رساندن ضریب U value جداره ساختمان به حد مد نظر تاسیسات کمک شایانی بنماید. که توسط معمار Luo Xu بوسیله های آجرهای قرمز طراحی شده است. اجرای نمای خشک امروزه در صنعت ساختمان به دلیل مزایایی که نسبت به اجرای ملاتی و دوغابی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از روش های اجرای نمای ساختمان جدید و مدرن به شمار می رود و بسیار مهم است که نکات فنی در اجرای نمای خشک مورد توجه قرار بگیرد.

نمای خشک به انگلیسی

​Th is content w as do ne by behsaznama Conte nt G enerator Demov er​sion !

دیدگاهتان را بنویسید