همه چیزهایی که درباره اتصالات نمای خشک یاد گرفتم از Potus یاد گرفتم

در این مقاله به بررسی طراحی و اجرای نمای خشک میپردازیم. در ادامه به معرفی کامل نما خشک ساختمان میپردازیم. توجه داشته باشید که در اجرای نمای خشک ساختمان، فاصله کمی بین دیوارها و نما وجود دارد. در مقایسه بین نمای خشک و نمای سنتی، بدون تردید گزینه بهتر نمای خشک است. اما در حقیقت اگر اهمیت طراحی نمای ساختمان اهمیت بیشتری نسبت به طراحی فضای داخلی داشته باشد یقینا کمتر نیست. یعنی تحمیل هزینه ای اضافی که کارفرما بعد از مدتی باید برای نما متحمل گردد و در انتهای کار با توجه به عمر مفید کارهای دوغابی ۱۵ سال می باشد باید تمامی لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را تخریب نمود و این بدان معنی است که اگر هزینه ای – که حدود ۱۰ برای اجرای نماهای دوغابی صرف می شود بعد از اتمام کار ساختمان، باید بصورت کامل آن را مستهلک شده تلقی کرد . عمر مفید نمای خشک حداقل دو برابر نمای سنتی است. نمای خشک از زمانی مورد استفاده قرار گرفت که معماران و طراحان ساختمان تصمیم گرفتند برای نمای سازههای خود از متریالی مقاومتر و بادوامتر استفاده کنند. Data has been g en er ated  by behsaznama C​onte᠎nt G᠎enerat​or DEMO᠎.

اجرای نمای خشک سرامیک

بهتر است جهت شست و شوی نمای ساختمان از شرکتهای مخصوص این کار کمک گرفت. از مزایای استفاده از سرامیک به عنوان نمای خشک آن است که دوام بسیار بالایی دارند و پس از گذشت سالها، همچنان زیبایی و جلوه خود را حفظ میکنند. برای نصب نمای خشک ساختمان از تجهیزات مختلفی استفاده میکنند. تعادل : تعادل عبارت است از رابطه بصری بین قسمت های یک خانه ( چیدمان ، اندازه ، شکل اجزای مختلف خانه ) وقتی تعادل وجود داشته باشد ، تعادلی بین عناصر متضاد وجود دارد. همچنین در برخی از نماهای خشک، از یک عایق بین نما و دیوار استفاده میشود تا جلوی تبادل حرارت یا عبور صدا گرفته شود. در روش سنتی، معمولا سنگها را با ملات و چسب سیمانی روی دیوار نصب میکنند. گفتنی است که نمای خشک آجری هم بدون ملات روی دیوار بیرونی ساختمان نصب میشود. مهمترین جزء از نمای خشک، همان متریال اصلی است که میتواند سنگ، آجر، فلز، چوب یا هر چیز دیگری باشد.

اتصالات نمای خشک

᠎C ontent w as gen er at ed wi᠎th the help  of behsaznama C ontent Gener᠎ator᠎ D emov​ersion.

نمای خارجی ساختمان

از مصالحی مانند سنگ، آجر، چوب، فلز، کامپوزیت، شیشه و … ولی از آنجایی که جلوه و ابهت زیادی دارد باعث می شود تا چشم ها را به خود خیره کند یکی از دلایلی که این نوع سبک معماری بسیار رایج شده و مورد استقبال قرار گرفته علاوه بر زیبایی مبحث آسیب شناسی آن می باشد. پس بهطور کلی میتوان مولفه دانش در تولید یک محصول را بهعنوان معیاری برای تعیین پیشرفته یا سنتی بودن آن در نظر گرفت، به طوری که سرامیک خشک نما به دلیل نوع تولید آن که بر اساس دو گونه اکسترودی و استفاده از دستگاه های پیشرفته ورقه ورقه نمودن سرامیک به ضخامت یک سانتی متر تقسیم بندی می گردد از دسته سرامیک های پیشرفته محسوب می شود. یعنی تایل های بتنی هم در ابعاد سفارشی و هم در ابعاد استاندار ساخته میشود که بر حسب نیاز میتوانید سایز آنها را نیز از قبل مشخص کنید.

نمای خشک آجری و سنگی دو نمونه از متداولترین نماهای خشک هستند، اما در ادامه با انواع دیگری نیز آشنا میشویم. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، استفاده از بتن اکسپوز باید توسط طراحان با تجربه و اجرای بتن اکسپوز باید توسط افرادی با سابقه صورت بگیرد. در این روش چنانچه از متریال گرانقیمت استفاده شود، هزینههای اجرای آن افزایش خواهد یافت. سرامیک میتواند زیبایی نمای بیرونی ساختمان را افزایش دهد. جذب رطوبت توسط متریال نما میتواند منجر به خوردگی، فرسایش، رنگپریدگی و تخریب مصالح ساختمانی گردد و این مسئله تحت اثر تغییرات دمایی و یخبندان تشدید خواهد شد. نکتهی مهمی که در مورد سرامیک خشک وجود دارد، عایق بودن این نوع نما در برابر رطوبت و تغییرات جوی است. این نوع طراحی با کاهش پلهای حرارتی که کف را به دیوارها متصل میکند همراه است. فایبرسمنت در مقایسه با چوب و سیمان دارای مقاومت بیشتری است و در مقابل آتش و رطوبت نیز مقامت قابل توجهی دارد. این نماها در برابر باد و باران بسیار مقاوم بودند و از نظر زیبایی نیز جلوه خاصی به بنا میدادند. یکی از نماهای خشک که محبوبیت زیادی هم در بین افراد دارد، نمای آجری است.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت این کتاب.

دیدگاهتان را بنویسید