طراحی و اجرای نمای خشک

تعریف خشک نمای
در این مقاله به طراحی و اجرای نمای خشک میپردازیم. خشک کردن معنی است که به صورت خشکه چینی و بدون ملاات و با استفاده از فریم و شاسی فلزی اجرا می شود. همان گونه که از متریال نمای خشک بر می آید، تفاوت اصلی این نما با نمای معمول (ملاتی) در نوع اتصال مصالح نما به سازه ساختمان می باشد. به این تریتب که در نمای خشک بر خلاف ملاتی، ملاات در نما حذف می شود و سطح رویه (سرامیک،سنگ،سمنت برد و …) به وسیله یک سری اتصالات مکانیکی (عمدتاً فلزی) به سازه ساختمان متصل می شود.
نمای خشک یک نمای مدرن امروزی در این نما از ملات سیمانی و دوغاب استفاده نمی شود و با چهار چوب نگهداری می شوند. اجزای تشکیل دهنده نمای خشک عایق حرارتی، چهار چوب نگهدارنده، فضای تهویه و مصالح و اتصالات هستند .
عایق حرارتی در زیر کار به وسیله ی چسب و یا اتصال مکانیکی به صورت مستقل، به بنا محکم می شود. چهار چوب های خشک از جنس چوب اشباع شده، فولاد یا شرکت می باشد. یک فضای خالی بین نما و عایق حرارتی در سیستم های خشک وجود دارد که برای جلوگیری از ورود نم و داخل ساختمان گذاشته می شود.
مصالحی که برای نمای خشک استفاده می شود عبارتند از صفحات رزین اشباع شده، پشم معدنی فوق العاده فشرده، الیاف سلیکات کلسیم، ورق شرکت، کاشی، آجرهای سفالی و … این امر باعث می شود که نمای خشک دارای گستردگی تنوع رنگ و بافت زیادی باشد.
نکاتی که در اجرای نمای خشک می بایستی مورد توجه قرار گیرد:
چار چوبی که انتخاب می شود باید از استحکام و مقاومت بالا باشد.

اتصالات در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا هستند و از اتصالات ضخیم و با دوام استفاده می شود.

متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک به گونه ای انتخاب می شود که از نظر شیمیایی با یکدیگر مغایرت نداشته باشند. یعنی باعث خوردگی نشوند.

پنجره ها ، درز ها ، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان بایستی با دقت و تمرکز زیاد آب بندی شود.

لایه روی محافظ دیوار و قسمت های ریز کار باید به دقت کنترل و بازبینی شود.

نوع مصالح مورد استفاده و زیر سازی های موجود باید از نظر زیبایی شناختی بررسی شود و با ترکیب تطابق داشته باشد، قیمت مناسب داشته باشد و به آسانی و با سرعت بیشتری اجرا شود.

حتماً پس از نصب کیفیت کل سازه نما مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتن.
روش اجرای طرح خشک
۱- صرفه جوئی در زمان
با توجه به زمان و پیشرفت فناوری در صنعت، زمان نقش بسیار مهمی را در این صنعت ایفا می‌کند و روش‌هایی که توسط متخصصین ساختمان طراحی و پیشنهاد می‌شود با توجه به مهم‌ترین موارد ارزیابی قرار گرفته و شاید بتوان گفت که با ارزیابی این فاکتور مهم ماندگار شود. است. باکمی فکر می کنم که روش اجرای خشک نما می تواند تا ۵۰ درصد از زمان اجرا را کاهش دهد و حتی تاثیرات منفی ملایم محیطی را به صفر برساند و به دلیل عدم وجود وجود و روش هایی با امکان استفاده از گروه کاری سنتی در بخش هایی باشد. بالادست و پایین کار بیش از پیش از سرعت اجرای کار افزوده و موارد دیگری نیز استفاده از گروه‌های آموزش دیده به جای افراد سنتی و غیر فنی و اطلاعاتی لازم در روش‌های قدیمی و سنتی و همچنین استفاده از ابزار و ماشین آلات صنعتی در انجام کارها. در روش های مدرن با وجود بسزایی که بر زمان اجرا و جلوگیری از دوبل کاری احتمالی خواهد داشت که کیفیت و نوع اجرا را نیز افزایش می دهد. از دیگر مزیت‌های روش اجرای طرح‌های خشکی که می‌توانند برای تمام زمان‌ها شدن پروژه‌ها بتوانند شروع به کار نمای ساختمان با فاصله زمانی از تکمیل ساخت ساختمان می‌باشد.

۲– طراحی مهندسی ساختمان و پرت مصالح
با توجه به طراحی فنی و مهندسی نما از ساخت و طراحی دقیق زمان و پلاک‌های مورد نظر برای هر پروژه با توجه به بازشوها، ارتفاع ساختمان، کاربری و سایر عوامل تأثیرگذار و امکان ساخت دقیق سنگ‌ها و مواد مصرفی در کاهش پرت و اجرا، تاثیر بسزایی بر کیفیت و کمیت اجرا خواهد داشت.

۳- سازگاری رفتار در مقابل تغییرات دمای جوی
سال‌های پی در پی است که اجرای نما در داخل و خارج ساختمان توسط افراد بدون آموزش‌های لازم با مصالح سنتی مانند: ملات ماسه و سیمان انجام می‌شود که علاوه بر آن بر ساختمان‌هایی اضافه شود که با توجه به اینکه ساختمان‌ها در برابر نیروی قوی زلزله هستند، بسیار مقاوم هستند. نسبت مستقیم نیروی جانبی زلزله با وزن ساختمان‌ها، با توجه به تفاوت ضریب انتقال حرارتی و همچنین متفاوت بودن میزان انبساط و انقباض قسمت ملات پشت سنگ یا سرامیک و… کمی، سنگ‌ها جدا شده و حتی اسکوپ‌های سیمی نیز از افتادن آن‌جالوگیری نمی‌کند.

۴- تولید صنعتی مصالح مصرفی ساختمان
با تولید مقاطع زیرسازی نما از جمله: پروفیل‌های آهنی صنعتی، ماشینی رویایی یا گالوانیزه و استیل و همچنین مصالحه نما، به طوری که امکان خطای انسانی به ویژه در قسمت‌هایی مانند: درصد اختلاط ملات و… به شدت کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. افزایش کیفیت خواهد داشت.

۵- قابلیت تنظیم و میزان کاری درنمای ساختمان
یکی دیگر از مسائلی که در سیستم‌های معمولی معمولاً دیده می‌شود، وجود دارد که شکاف‌های غیرهمسطح می‌شود که بعد از دوغاب کردن بدلیل جابجایی سنگ‌ها و غیره و خارج شدن از میزان کاری اولیه می‌گیرند و معمولاً هم بدون خراب کردن قابل اصلاح نیستند، اما در روش‌ها. اجرای خشک بدیل که در اجرا از مواد سخت شونده (ملات) استفاده نمی‌شود، می‌توانم در موقعیت اجرا و حتی پس از تمام شدن کار به نسبت میزان اشتباهات احتمالی حتی در حد میلیون‌ها اقدام نمودم و حتی طی سالیان بعد از استفاده نیز. امکان جابجایی و اصلاح تک سنگ‌ها یا سرامیک‌ها و… آماده می‌شود.

6- کاهش هزینه های بازسازی و تعمیر، افزایش عمر مفید و امکان بازیافت مواد مصرف شده.
توجه به این نکته بسیار مهم است که بعد از گذشت چند سال نماهای معمولی قطعا نیاز به تعمیر، بازسازی و آب بندی مجدد دارند و این خود به معنای تحمیل هزینه اضافی است که کارفرما پس از مدتی باید برای نما متحمل شود. و در پایان با توجه به عمر مفید. گروت کاری که حدود 15-10 سال قدمت دارد باید کل لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را از بین ببرد و این بدان معناست که اگر برای اجرای دوغاب نما هزینه می شود پس از اتمام کار ساختمانی باید کاملا تخریب شده در نظر گرفته شود. .

7- کاهش حجم و وزن اسکلت و فونداسیون ساختمان
کاهش حدود 80 تا 100 کیلوگرم وزن در هر متر مربع نمای اجرا شده نسبت به روش درزگیری که تاثیر بسزایی در کاهش نیروی تخریبی زلزله خواهد داشت. و اگر در ابتدای کار طراحی ساختمان، نما خشک دیده شود، با کاهش قابل توجه وزن ساختمان، نه تنها قیمت تمام شده افزایش نمی یابد، بلکه با کاهش وزن اسکلت و فونداسیون، اثر کاهش قابل توجهی بر قیمت تمام شده می گذارد.

بنابراین در اجرای نماهای خشک با توجه به نصب روش صنعتی با گذشت زمان نیازی به هزینه تعمیر و نگهداری نیست و در صورت آسیب دیدن این نوع نما می توان هر یک از پلاک ها را تعمیر کرد. و تعویض شده و نیازی به تخریب یا اصلاح کلی نیست. و حتی پس از عمر مفید آن (بیش از 50 سال) امکان بازیافت کلیه مواد مصرفی اعم از فلزات اساسی (آهن یا آلومینیوم) و مهمتر از همه سنگ یا سرامیک استفاده شده وجود دارد و هر یک از این مواد در مکان هایی قابل بازیافت هستند. و سایر مکان ها با توجه به نوع کاربری و این بدان معناست که کلیه هزینه های انجام شده برای اجرای این نما پس از اتمام کار ساختمانی بر حسب درصد استاندارد استهلاک مصالح به کارفرما عودت داده می شود. .

8- سازگاری با آخرین استانداردهای ملی و بین المللی
– عایق حرارتی و صوتی
با ایجاد فاصله بین سطح خارجی نما و بدنه اصلی ساختمان؛ در حالی که وجود هوا در این فاصله نقش عایق صوتی و حرارتی را ایفا خواهد کرد، اما می توان با محاسباتی که در رابطه با موقعیت ساختمان از نظر اقلیمی بر اساس استانداردهای مربوطه انجام می شود، عایق حرارتی و صوتی مناسبی را در نظر گرفت. فصل نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران) و به راحتی نصب می شود و حتی می توان از این فضا برای عبور از سیستم تاسیسات مکانیکی و برقی استفاده کرد.

– کاهش وزن و رعایت مقررات زلزله
همانطور که گفته شد کاهش وزن ساختمان ارتباط مستقیمی با کاهش نیروی زلزله وارده به ساختمان ها دارد و در راستای تبصره ها و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران (2800) و سایر مقررات زلزله خواهد بود. روز دنیا و طراحی زیربنای ساختمان و مصالح هر نما بر اساس اصولی خواهد بود. طرحی استاندارد و مطابق با شرایط مندرج در آیین نامه 2800 ایران و متصل به سازه اصلی ساختمان می باشد. یعنی در هنگام زلزله با تغییر مکان جانبی سازه حرکات نما و متعلقات مربوطه به صورت جداگانه انجام می شود و از شکافتن نما جلوگیری می کند. و ریزش قطعات آن مانند نمای گچی خواهد بود و لذا از تلفات انسانی و سایر آسیب های ناشی از ریزش نما می کاهد.
قابلیت بازیافت سیستم نمای خشک
یکی از مزیت های قابل توجه متریال نما خشک قابلیت بازیافت آن است که می تواند پانل ها و مصالح استفاده شده را جمع آوری کرده و دوباره از آنها استفاده کند. همچنین میزان زباله های ساختمانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این نوع نمای ساختمان کمک قابل توجهی به مصرف بهینه انرژی می کند و ساختمان را در برابر آب، صدا و هوا برای آزادی استفاده از روسازی های مختلف مقاوم می کند. نمای خشک را می توان در برابر تنش های ناشی از باد، طوفان و زلزله و همچنین در برابر آتش مقاوم کرد.

معایب نمای سنگ خشک
ضربه های وارده به سنگ در هنگام نصب بر روی نما ممکن است منجر به ایجاد ترک در سطح آن شود. هزینه اجرای نمای سنگ خشک بالاست. اگر ترک ها به درستی در سنگ ایجاد نشوند، منجر به ناکارآمدی و ترک خوردن و شکستن سنگ می شوند، بنابراین حفاری نیاز به نیروی کار ماهر دارد.

سرامیک خشک پورسلانی
نمای سرامیک چینی خشک یکی از به روزترین نماهای ساختمانی در دنیا می باشد که به روش نصب خشک اجرا می شود. سرامیک چینی خشک به عنوان قسمت CLADDING نمای سرامیک چینی خشک است که مهمترین قسمت این نوع نما می باشد و باید

استحکام کافی در مدول منفرد و کمترین جذب آب ممکن است داشته باشید. سرامیک خشک پرسلانی برای کاربری های مختلف تجاری، اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها و ایستگاه های مترو و . . . می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سرامیک خشک پرسلانی تولید شده مخصوص نما به دو شکل کلی در بازار صنعت ساختمان کشور عرضه می شود که شامل سرامیک مجوف پرسلانی و سرامیک تو پرسلانی است که اصطلاحا سرامیک یک سانتی متری و یا فول بادی نیز گفته می شود.

ویژگی های سرامیک خشک پرسلانی مجوف
۱- این نوع سرامیک خشک پرسلانی با داشتن سوراخ هایی در ضخامت خود مزیت های عایق بندی بیشتر دارند . چرا که هوای موجود در حفره های خالی (حفره) از نفوذ هوای سرد یا گرم از طریق بدن سرامیک جلوگیری می کند و نقش عایق را در ضخامت سرامیک خشک پرسلانی بازی می کنند.

۲- به دلیل سوراخ های موجود دربدنه سرامیک درصد قابل توجهی از حجم سرامیک خشک پرسلانی شامل هوا خواهد بود که باعث کاهش پوشش پوشش پوشش یا ( cladding ) می شود.

۳- این نوع سرامیک با تعبیه حالت کام و زبان در دو وجه بالا و پایین آن مسائل مربوط به آب بندی درز افقی سرامیک خشک پرسلانی را به طور صد درصد حل می کنند به طوری که هوا پشت آن می رود و لی آب. و به هیچ وجه به پشت آن ها نفوذ نمی کند.

۴- این نوع سرامیک خشک پرسلانی دارای قطعات مخصوص کنج ها، کف پنجره ها و فلاشینگ های ساختمانی است که ظروف زیاد به میزان قابل توجهی و قابل رگلاژ و آب بندی بالا را به محصول می دهد.

4- قیمت تمام شده این محصول به دلیل استفاده از تکنولوژی بالای ساخت آن که از نوع سرامیک های اکسترودی با شکل ویژه می تواند بیشتر شود.

ویژگی سرامیک خشک پرسلانی تو پر – یک سانتی متری – فول بادی
۱- این سرامیک ها بیشتر ویژگی های سرامیک خشک پرسلانی که همان جذب آب کم می باشد را دارا هستند.

۲- استانداردهای تولید شده برای این نوع سرامیک خشک پرسلانی ۱۲۰ در ۶۰ می باشد و قابلیت برش به اندازه مورد نظر طرح را دارد.

۳- اکثر دیتیل های اجرایی مربوط به سرامیک خشک پرسلانی مجوف چه به لحاظ ویزیبل و چه اینویزیبل برای این نوع سرامیک خشک پرسلانی نیز امکان پذیر است.

۴- سیستم های اجرایی برای نصب این سرامیک به لحاظ ظاهری بودن و یا غیر ظاهری بودن طراحی و قطعات آن تولید شده است که تمام استانداردهای جهانی را نیز دارا می باشد.

۵- قیمت تمام شده این محصول نسبت به سرامیک خشک پرسلانی مجوف کمتر می باشد.

سیستم های اجرای سرامیک خشک پرسلانی مجوف
روش های نصب سرامیک خشک پرسلانی مجوف با توجه به تکنولوژی تولید این نوع سرامیک خشک پرسلانی به لحاظ قابلیت اکستروژن به اشکال و دیتیل های خاص به دو دسته عمده زیر تقسیم می شود.

۱- روش نصب با کلیپس و ریل عمودی
۲- روش نصب با کلیپس و ریل افقی

روش های اجرای نمای سرامیکی به روش خشک
نمای سرامیک خشک به روش نمایان vcs1
این روش از نصب این جزوه روش هایی است که برای افراد زیادی که مورد استقبال قرار گرفته و به طور خاص در ایران استفاده می شود است. مزیت این سیستم سرعت بالای نصب و قابلیت رگلاژ و همچنین استحکام و تغییر شکل رانرهای آن می باشد البته که کلیپس ها نیز با رنگ ماندگار و همرنگ با سرامیک قابل انطباق می باشد.
سرامیک خشک به روش نمایانvcs2
در این سیستم با استفاده از پروفیل های قوطی از جنس ها از حجم زیر سازی آهنی کاست شده است و آسیب ناشی از خوردگی و گستردگی آن تا حد زیادی محدود شده و با بکارگیری براکت های آهنی جدید طراحی شده است در بخش تحقیق و توسعه مجموعه ای از زنگ. ی سورین، ضمن بالا رفتن سرعت اجرا دقت و کیفیت عالی نیز می شود.
نمای سرامیک خشک به روش نمایان vcs3
در این روش با استفاده از پروفیل های با مقطع T از جنس شرکت کلیپس ها بر روی پروفیل T عمودی قرار می گیرد و روشی با استحکام بالا و سرعت می تواند باشد.
نمای سرامیک خشک به روش غیر نمایان شیاری ICS
در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص شیارزن در پشت سرامیک شیارهایی با زاویه ی 45 درجه ایجاد می شود و سپس قطعات کلیپس از جنس ماشین در محل شیار ها به کشویی نصب و سرامیک ها به صورت هنگ (آویزان) بر روی پروفیل ساپورت های صورت می گیرد. طولی ماشینی آن نصب می شوند.
نمای سرامیک خشک به روش غیر نمایان شیاری GCS
در این روش پلاک های سرامیک پرسلانی نما با استفاده از اسکوپ مخصوص که در شیار ایجاد شده در ضخامت سرامیک قرار می گیرند و رگلاژ می شوند و در آن ها اسکوپ به بخش زیرسازی مجموعه های مرتبط می شود.
نمای سرامیک خشک به روش غیر نمایان انکری A.C.S
این روش یکی از جدیدترین روش های نصب نما می باشد. و در مقابل بارهای دینامیکی از جمله زلزله بسیار خوبی دارد. در این سیستم با استفاده از دستگاه های مخصوص در محل تعیین شده با عمق قابل کنترل، متفاوت با نوع و ضخامت سرامیک، سوراخی که انتهای آن به اصطلاح پافیلی می شود می شود و کلیپس ها با استفاده از آنکرهای آلیاژی به پشت سرامیک ها متصل می شوند. شده و پلاک ها بصورت هنگ بر روی پروفیل های شرکت افقی نصب و رژ می گردند.
نمای سرامیک خشک به روش غیرنمایان BCS
یکی از جدیدترین روش های نصب سرامیک در بسیار بزرگ و با ضخامت کم است. این روش دارای ۴ نوع پروفیل می باشد و اجرای آن نسبت به پیچیده بوده و نیاز به آموزش خاص دارد و مطابق دیتایل، پروفیل هایی در لبه های سرامیک قرار می گیرد و در نهایت سرامیک با روش هنگ بر روی قطعات مخصوص قرار گرفته، نصب و نصب می شود. رگلاژ می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید