اجرای نما و اثر مل گیبسون

برای طراحی نما در این مناطق می توانید از سنگ مثل سنگ تراورتن استفاده کنید . یکی دیگر از موارد طراحی نمای ساختمان که کاربرد بسیاری نیز دارد و خیلی از طراحان و مهندسان از آن استفاده میکنند، سنگ نما است؛ نمای سنگی که از انواع نماهای ساختمانی است در مدلهای مختلف تولید میشوند. در کنار تمامی موارد فوق، این نما دارای مزایای قابل توجه ای است که نصب آن را از سایر نماها کاملا ممتاز و متمایز می سازد. به دلیل آنکه نوسانات دما روزانه در اقلیم معتدل و مرطوب کم است و دیگر نیازی به ذخیره حرارت در داخل بنا نمی باشد و برای طراحی نما بهتر است از مصالح سنگین و ضخیم که باعث کاهش کوران و تهویه هوا می گردد استفاده نکنید . یکی از پرکاربردترین مصالح در این مناطق چوب می باشد . در واقع وظیفه برآورده ساختن مجموعه سه جزئی نیازهای مربوط به استحکام ، آب بندی و محافظت گرمایی ساختمان توسط یک متریال بر آورده می شد که به طور خلاصه بر طبق ظرفیت تحمل بار و محافظت در برابر گرما و رطوبت از طریق ضخیم کردن دیوار انجام می شد. با توجه به این که بالغ بر بیش از 83000 واحد آموزشی در سراسر کشور وجود دارد، بهینهسازی مصرف سوخت در آنها صرفهجویی زیادی را امکان پذیر مینماید(4).

نمای خشک فایبرسمنت

از این رو به منظور آشنایی با اصول طراحی نما ساختمان، ابتدا لازم است مطلب را با چند نمونه از عناصر مهم در طراحی آنها آغاز کنیم. سنگ یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی نمای کلاسیک ساختمان است . علاوه بر چوب ، سنگ نیز یکی از گزینه های مناسب برای طراحی نما و بازسازی ساختمان در این اقلیم می باشد . این آجرها علاوه بر نمای ساختمان خاصیت نسوز بودن را نیز نمای مدرن دارا هستند. همچنین برای دیدن نمونه کارهای پیچ رولپلاک نمای سنگی میتوانید به قسمت نمونه کار مراجعه کنید. امروزه به دلیل واگذاری این بخش ها، تکیه بیگلربیگی مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر مربع دارد. با توجه به معماری پلان در این مورد، ساختمانی با پلان مربع بهترین شکل شناخته شده است، چراکه چنین شکلی کم­ترین سطح خارجی را در برابر بیشترین حجم ارایه میدهد. اما در مناطق گرم و در عرض های جغرافیایی کم جهت ساختمان باید به­نحوی باشد که کم­ترین انرژی خورشیدی سالانه را دریافت نماید.

نقشه نمای خشک

به­طور کلی در مناطق سردسیر و در عرض های جغرافیایی زیاد که هوا اغلب سرد است، ساختمان باید در جهتی قرارگیرد که حداکثر انرژی خورشید را در طول سال دریافت نماید. به عنوان مثال در عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی، در زمستان یک دیوار جنوبی سه برابر یک دیوار شرقی یا غربی انرژی خورشید را دریافت میکند. در واقع اولین و اصلی ترین مسئله ای که در هنگام ورود به یک بنا توجه افراد را جلب می کند ، نوع طراحی نمای آن است . البته این موضوع درباره ی سایر مصالح نوین رویه ساختمانی از جمله HPL، کورین و ترمووود هم صدق می کند. این نما ساختاری خود ایستا دارد، وزن بالای شیشه بر روی لامل های مربوطه سنگینی می کند و بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد ، طوفان و … نکتهی قابل توجه طراحی اصولی فواصل و اندازهها است که باید به گونهای باشند که در برابر عوامل مخرب جوی از جمله باد و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند. به­طور کلی جهت گیری ساختمان به عواملی همچون وضعیت طبیعی زمین، میزان نیاز به فضاهای خصوصی، کنترل و کاهش صدا و نیز دو عامل باد و تابش آفتاب بستگی دارد.

بسیاری از کسانی که به دنبال طراحی نما ساختمان لوکس ولی متفاوت با سبک های کلاسیک و مدرن هستند، به سراغ سبک سنتی یا ایرانی می روند. بیش از ۶۰ حلقه چاه خشک شده و ۱۷۱ حلقه از چاههای منطقه نیز در آستانه خشکیدن قرار دارند، اما تاکنون حقابه یی برای این روستاها در نظر گرفته نشدهاست. البته این نظر بیشتر در مورد ساختمان های قدیمی که عموماً پنجرههایی کوچک داشته و به همین دلیل نفوذ آفتاب به داخل آن ها قابل چشمپوشی است صادق می باشد و در مورد ساختمان های معاصر با شیشه خور زیاد نمیتوان چنین نظری داشت. در این تحقیق به بررسی تاثیر جهت گیری ساختمان یک واحد آموزشی نمونه با شرایط هندسی و فیزیکی یکسان در اقلیم های آب و هوایی مختلف بر میزان بارهای حرارتی و برودتی پرداخته شده است. ضوابط اجرای نما در شهرهای مختلف و بر اساس بافت شهر می تواند متفاوت باشد. معماری ساختمان در اقلیم های مختلف موضوع بسیاری از تحقیقات در زمینه ساختمان بوده است. 3- دیوارهای شرقی و غربی در تابستان گرم­تر و در زمستان سردتر از دیوارهای جنوبی، جنوب شرقی و جنوب غربی میشود. برعکس، در اقلیم گرم جهت ساختمان باید به­نحوی باشد که شدت تابش آفتاب به دیوارهای آن به حداقل رسیده و نیز امکان نفوذ مستقیم اشعه خورشید به فضاهای داخلی وجود نداشته باشد. This data has been ​do᠎ne wi th t​he  help ​of behsaznama Content G᠎ener​ator  Demov᠎er᠎sion!

دیدگاهتان را بنویسید